zondag 2 september 2018

Sewpony challenge

Een tijdje gelezen las ik een blogpost van Flaflinko
Ze schreef over een nieuwe challenge die ze aanging... Ze maakte al tal van verschillende sewponyitems voor Lara haar kast en tegen eind dit jaar wil ze elk patroon dat sewpony heeft minstens 1 keer gemaakt hebben. Concreet betekent dat 4 stuks (tenzij Sewpony met iets nieuw op de markt komt).
In diezelfde blog daagt ze iedereen uit om ook een zelfgekozen Sewponyuitdaging aan te gaan. 

Ik koos voor mezelf om van juli tot december 5 van de 6 maanden mee te doen met de sewponywedstrijd op IG; elke maand een ander thema om met haar patronen aan de slag te gaan leek me wel fijn. 
In juni (die deed ik al voor de blogpost) deed ik al mee met de #sewponyfloreal.
In juli deed ik al mee met de #sewponysolids
En in augustus was het tijd voor de #sewponymix

Ik heb lang getwijfeld over welke patronen ik zou gaan mixen, ik wilde iets anders dan gewoon kraagjes of mouwen wisselen. De ruffles van de Issie gebruiken in een ander patroon was ook te voor de hand liggend :-p
Tot slot koos ik om de cosie swimsuit te gaan mixen met de finch dress. Een kleedje met elastiek in de taille en knoopstrik in de nek; heerlijk leek me dat  :)
En hoe eenvoudig het idee ook leek, het was niet zo simpel :-p
--> Een badpak is uit lycra en niet uit tricot dus het was een beetje gokken welke maat de goeie zou zijn. Ik besloot een maat groter te nemen dan dat de tabel aangaf en dat bleek een goeie keuze te zijn.
-->Een badpak is smal vanboven en de finchdress breed (de elastiek maakt het acteraf smal). Dit loste ik op door de okselpunten van het badpakpatroon en het kleedjespatroon op dezelfde hoogte te leggen en van aan het badpakokselpunt een rechte lijn te trekken naar de onderkant van het kleedje. Ter hoogte  van de elastiek scheelde dat dan 4x2 cm wat het nog breed genoeg maakte.
--> De manier waarop de rug van het badpak wordt afgewerkt leek me moeilijk om het kleed mooi af te werken. Daarom besloot ik het bovenstuk van een beleg te voorzien en de rugelastiek te naaien op dezelfde manier als de gloriatop.
-->Tot slot maakte ik de tunnel in de taille smaller omdat ik dezelfde breedte elastiek in de taille als bovenaan de rug wou.

De eerste pasbeurt was best wel spannend. Ik had zoveel veranderd; zouden mijn redeneringen wel kloppen? 
Buiten de elastiek op de rug 2 cm smaller maken was er niets dat aangepast moest worden :) 
Ik was/ben stiekem wel een beetje fier op het resultaat :)









Ik kijk al uit naar de uitdaging van september :)

               Finch dress van sewpony


Geen opmerkingen:

Een reactie posten